Rotorua Whakarewarewa - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van nienke - WaarBenJij.nu Rotorua Whakarewarewa - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van nienke - WaarBenJij.nu

Rotorua Whakarewarewa

Blijf op de hoogte en volg nienke

12 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Rotorua

‎Wakker worden met een bakkie thee, een warme thermische douche met grote vierkanten douchekop: de ingredienten voor een goed begin van de dag. Het is vandaag vrijdag en we blijven vandaag in het gebied rond Rotorua. Vanmorgen om 11 uurhebben we een afspraak in Whakarewarewa (klinkt een beetje als Jochem Meijers wakkerwordenwakkerwordenwakkerworden!, maar de wh spreek je in het Maori uit als F). Dit is een bewoond Maori Dorp‎. We beginnen met een traditionele begroeting, dans, de haka (de traditionele oorlogsdans, die ook aan het begin van internationele Nieuw Zeelandse sportwedstrijden wordt gedaan om de tegenstander te intimideren). Verder horen we wat geschiedenis van de Maori, de oorspronkelijke bewoners van Nieuw Zeeland. Daarna krijgen we een rondleiding door het dorp van frauke Furius, die volgens mij een ratelaar heeft ingeslikt. Zonder ophouden ratelt ze vijf kwartier door over alle bijzonderheden uit het dorp. Na een aantal minuten haakt het grootste gedeelte van haar gehoor al af. Traditioneel geef je elkaar twee keer een neusie ipv een hand of zoen. Ook dit gebied vormt de locatie van vele hete bronnen. De inwoners van het dorp gebruiken deze voorzieningen voor het dagelijks koken en baden. Stoomboxen worden ze genoemd om in the koken en natuurlijke badkuipen om in te badderen als de bezoekers weg zijn met water uit de hotsprings. Er is aan het begin van het dorp een centrale ontmoetingsplaats met totampalen, die voor speciale gelegenheden wordt gebruikt zoals voor trouw- en rouwplechtigheden. Begrafenissen duren in de regel ongeveer vijf dagen. In verband met de hitte ondergronds zijn de graven (tombes) bovengronds. Er zijn ook twee kerkjes (een katholieke en een Anglicaanse) in het dorp. Er zijn ook nog twee aktieve geisers die ergens tussen de 10 en 40 m hoog kunnen spuiten. Dit doen ze minimaal een keer per dag, soms meerdere malen. Na de rondleiding hebben we een traditionele hangi maaltijd waarbij het voedsel is gekookt in stoomboxen. Na vetrek uit Whkarewarewa rijden we via Rotorua centrum naar huis. Na ons even te hebben opgefrist en uitgerekt vervolgen we onze reis en langs het Rotorua meer stoppen we nog bij een ander Maori dorp‎ waar ook weer prachtige houtsnijwerken, kerken en gebouwen staan. Robyn ontdekt voor een van huizen in dit Maori dorp onze reisfurie van eerder deze dag.
‎Na etenstijd besluiten de echte die hards David, Nienke en Meta nog even naar de Polynesian Spa te gaan om in verschillende hete bronnen van 30 tot 42 graden rond te zwemmen en zich te wentelen in allerlei goede mineralen en modderbaden. De andere helft blijft thuis en chilled op bed en bank.