Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van nienke - WaarBenJij.nu Wanaka - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van nienke - WaarBenJij.nu

Wanaka

Blijf op de hoogte en volg nienke

03 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Te Anau / Queenstown / Wanaka - 2 maart 2016

Na een heerlijk lange nachtrust staan we vanmorgen rond 8 uur verkwikt en uitgerust op. Vandaag rijden we terug naar Queenstown‎, waar we gisteren zijn geland, maar verder niets hebben bekeken. Onderweg zien we weer mooie natuur. Je blijft je telkens verbazen. Vrijwel na elke bocht die we nemen geeft het uitzicht weer een totaal ander beeld. Het is niet te vangen met foto's of zelfs video. Dit land heeft zo ontzettend veel ruimte. Heel Nieuw Zeeland is ongeveer twaalf keer zo groot als Nederland. Op het Noordereiland wonen ongeveer 3,2 miljoen mensen en op het Zuidereiland ongeveer 800.000 mensen.
We rijden langs het Wakatipi meer. Het doet mij een beetje denken aan het Gardameer in Italie, alleen dan zonder de ontelbare stadjes en bergdorpjes en kronkelweggetjes. Tegen de bergen zie je slechts schapen, bomen en beplanting en rotsen met soms wat sneeuw. De totale lengte van dit blauwe heldere meer is zo'n 75 km en eindigt bij Queenstown: Een gezellig toeristisch stadje‎. We parkeren de auto in de stad en trekken erop uit. De nodige shopjes worden aangedaan en shirts en sieraden gekocht. In de haven liggen verschillende boten aangemeerd. Er heerst een relaxte sfeer. Mensen liggen languit op het grasveld bij de haven te chillen. Verschillende paragliders zweven als adelaars in ‎de lucht. Drie bikers (BMX-ers) passeren ons op hun fietsen met go-pro's aan hun helmen vastgeklonken. Dit hele gebied staat ook bekend om aktieve vakanties door te brengen. Wandeltochten tot 5 dagen of bergbeklimmen, vliegtuig en helicoptervluchten: het kan allemaal. We lopen door een winkelstraat waar de beste burgers van Nieuw Zeeland worden gemaakt. Om half vier 's middags staat er een rij van zo'n 20 man, maar tijdens de lunch en ' s avonds staan er regelmatig rijen tot ver buiten op straat (de hoek om). Rond een uur of vier laten we Queenstown achter ons liggen en gaan we op weg naar onze bestemming van vandaag en morgen "Wanaka". Onderweg stoppen we om foto's te nemen bij een meertje dat er spiegelglad uitziet. Als we net weer in de trekschuit zitten zien we een brug met bungy-jump mogelijkheid. Bungy jumpen is een sport die in Nieuw Zeeland onstaan is in 1988 en op deze brug officieel begonnen. Met bibberende knietjes sta ik langs de kant te filmen en foto's te maken. We naderen Wanaka maar stoppen langs de weg om verse groenten en fruit in te slaan voor vanavond.
Er is van alles te krijgen, alles zongerijpt! Gelukkig zijn we bijna klaar met inkopen doen als een bus chinezen losgelaten wordt. Er worden door hen meer foto's gemaakt dan spullen gekocht. We rijden de laatste kilometers en halen de sleutel op van Apollo Lodge: Een huis midden in een kleine woonwijk‎. Vier slaapkamers met twaalf slaapplekken een BBQ, ruime woonkeuken, tuin, twee douches en prachtig uitzicht over de bergen. Ons thuis voor de komende twee nachten! Er worden nog wat inkopen gedaan voor de BBQ en het ontbijt en we eten vanavond heerlijk buiten in de tuin. Het is helder buiten en een ontelbare sterrenhemel is zichtbaar boven onze lodge. Na nog een paar blazijden te hebben gelezen trilt Apollo Lodge op zijn vesten van al het gesnurk en geronk uit de drie slaapkamers.