Rotorua - Reisverslag uit Ohinemutu, Nieuw Zeeland van nienke - WaarBenJij.nu Rotorua - Reisverslag uit Ohinemutu, Nieuw Zeeland van nienke - WaarBenJij.nu

Rotorua

Blijf op de hoogte en volg nienke

11 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Ohinemutu

Klaar voor de start .... olie en water gechekt. AF.
Zonnetje in de lucht, mooi temperatuurtje. Korte broek. Twee auto's. Rotorua is ongeveer drie‎ uur rijden. Eerst rijden we richting Tauranga. We pakken "de 2" om het drukke Hamilton te vermijden. Auckland is een grote stad. Zeker toen in 2012 de stad uitgebreid is en er vier kleinere steden toegevoegd zijn aan Auckland (en het nu de super city of Auckland heet). Na Bombay (zo'n 36 km van huis) verlaten we de stad en pakken "de 2". We doen een koffietje in Matamata‎ en vervolgen daarna het asfalt richting Rotorua. Aangekomen checken we in ons prachtige lodge bij Mr Tulband uit Singapore. Het oude kantoor van dit motel is totaal omgebouwd tot een vier kamer appartement (3 slaapkamers en een woonkamer met keuken). Nadat we de koffers hebben neergezet in onze kamers stappen we in de auto op weg naar Wai-O-Tapu. In het gebied rondom Tapu is er een enorm groot vulkanisch termisch gebied, waar gijzers en termische modder omhoog sputtert - in dit gebied vol sulphur (geel gekleurd), ‎ paars (manganese oxide), wit (silica), rood bruin (ijzer-oxide), zwart (sulphur en Carbon). Temperaturen van deze ondergrond liggen tussen de 100 en 240 graden, daarom is noodzakelijk alleen over de paden te lopen, want buiten de paden is het extreem heet. Dit is iets wat wij Hollanders nog nooit eerder hebben gezien. Wat we begrijpen is dat de huizen en het water verwarmd worden door deze warmte bronnen - echt bijzonder! Na ons thuis te hebben omgekleed gaan we op weg naar Indian stars waar we heerlijk Indiaas eten. Na thuiskomst moeten de dames (en David) nog even opwarmen in een thermisch bad hier bij het motel met een temperatuur van 42 graden. Ik vrees dat we het vanavond niet te laat maken, want het was vandaag een intensieve dag.