Akaroa , Christchurch 8 maart - Reisverslag uit OTAHUHU, Nieuw Zeeland van nienke - WaarBenJij.nu Akaroa , Christchurch 8 maart - Reisverslag uit OTAHUHU, Nieuw Zeeland van nienke - WaarBenJij.nu

Akaroa , Christchurch 8 maart

Blijf op de hoogte en volg nienke

09 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, OTAHUHU

Onze laatste dag op het zuidereiland. Vandaag trekken we naar Christchurch waar we vanavond weer terugvliegen naar Auckland.
Het gewone leven gaat ook door. David heeft een emailbevestiging gekregen dat Zoo-doo (The nummer One for number Two) een grote zak lama-tijger-, giraffen- wolven en olifanten-poep mix voor de deur heeft afgevelerd voor zijn moestuin. Volgens de reclame groeien de komkommers, courgettes, bloemkolen, tomaten en rode pepers daar nog beter van. Mmmm ... gelukkig zijn we maar een dagje thuis om daarna nog een paar dagen het noordereiland door te crossen. Ik drink een heerlijk bakje door David zelfgebrouwen- en gemalen koffie aan tafel buiten op onze bizar grote veranda met prachtig uitzicht op zee. Het begint heel zachtjes te spetteren, dus ontbijten we binnen vandaag. We leven uit de koffer deze dagen en het inpakken gaat steeds sneller. Ritsie open en dicht, koffer in de trekschuit en rijden maar! We kijken nog wat rond in Akaroa voordat we over de bergen hobbelen richting Christchurch. We hebben met David achter het stuur iets meer last van turbulentie vandaag. De pillen worden gepakt om‎ ons iets beter te voelen; gelukkig hebben we vandaag maar 85 km te gaan. We rijden Christchurch binnen en volgen borden centrum. We parkeren de auto en lopen naar een klein nieuw overdekt winkelcentrumpje bij de Cathedral van Christchurch die nog in het geheugen gegrift staat van de aardbeving vijf jaar geleden. Er staan enorme hekken en schotten om heen en het is bizar hoeveel winkels, hotels en gebouwen nog dichtgespijkerd zijn en hoe nu eindelijk de wederopbouw een beetje op gang lijkt te komen. Het is vandaag een beetje troosteloze dag. Grauw, grijs en regenachtig. David wil ons nog laten zien dat het winkelcentrum min of meer afgesloten werd na de aardbeving en dat men toen inventief met containers aan de gang is gegaan en daar winkels en restaurants in heeft gevestigd. Zodra de nieuwbouw winkels klaar zijn worden de containers overgebracht naar andere gebieden binnen Christchurch om daar weer dienst te doen. De hele stad verandert voortdurend. Moderne nieuwe gebouwen, nieuwe winkels en huizen, wegen die afgesloten worden vanwege het bouwverkeer en andere wegen die omgeleid worden. Trams die tot bepaalde plekken kunnen rijden en niet verder mogen ivm instortingsgevaar van winkels en gebouwen. We bezoeken ook New Regenstreet met leuke kleine winkeltjes en restaurants. Als je daar de hoek omgaat zie je grote lege vlakten waar eerst gebouwen hebben gestaan en waar nu parkeerplaatsen zijn gemaakt. Het blijft een trieste aanblik en je ziet de enorme impact die de aardbevingen hebben op de gehele bevolking. Het is gemakkelijk als buitenstaander om te zeggen "waarom trek je hier niet weg?" maar als je hier je leven al woont en werkt en je sociale netwerk en familie hebt zitten denk je toch anders. Verder zal het ook niet zo gemakkelijk zijn om je huis te verkopen. Er zijn wel veel bouwvakkers naar Christchurch getrokken, want er is werk genoeg hier voor de handige Henkies van Nieuw Zeeland. Eerder dan gepland rijden we naar het vliegveld, want inmiddels is het gaan plenzen. We leveren de auto in na 1968 km en checken in om in de koru lounge lekker te relaxen met een hapje en een drankje. Ons vliegtuig vertrekt om 21:00 uur‎ (met ongeveer twintig minuten vertraging). Christchurch / Auckland is 740 km ‎door de lucht (1 uur 20 min) lees ik in het boek en de komende dagen op het Noordereiland wordt het ruim boven de 20 graden, dus we zomeren nog lekker na in de hier net begonnen herfst. De Marlboro man van de Taxi (zonder deo) staat in de hal klaar met een bord "David Visser" ‎dus binnen 10 minuten na aankomst zitten we in de taxi onderweg naar huis. Om 22:45stappen we binnen en is boer David er als de kippen bij om al zijn plantjes en wormpjes te verwelkomen met een drankje! Morgen tomaten uit eigen tuin.

• 08 Maart 2016 - 23:52

Peter:

De ene dag mest er op en de volgende dag al verse tomaten uit eigen tuin, wat een geweldige stront mix is dat!